söndag 20 mars 2011

Sol & Sojalatté

Jag har blivit riktigt frälst i sojalatte. Sojamjölk är dessutom nyttigt och mättande. Sojamjölk innehåller:
  • inget kolesterol
  • innehåller ytterst lite mättat fett till skillnad från mjölk
  • mer protein
  • ger ingen mjölkmage eftersom den är helt laktosfri
  • bra för miljön
Vi gör sojalatte hemma med nymalet ekologiskt & fair trade kaffe och ekologisk sojamjölk, vilket skummar riktigt bra. Strö på lite kanel och kardemumma. Så himla gott! You gotta love it!  

6 kommentarer:

Estelle sa...

Det låter som ett jättetrevligt recept, men det där med soja...
Har läst att 80% av all soja som odlas är genmanipulerad,låter riktigt hemskt :(
Vågar inte käka sojaprodukter längre om det inte är märta med ej GMO, vilket tyvärr är sällsynt :(
Jag dricker havremjölk i stället, men det funkar nog inte så bra i en Latte´...
Inte för att vara negativ och förstöra för dig, men det här med soja an vara värt att veta!

Kram!

Gabriela sa...

Vilken smaskig bild!
Massor av solstrålar till dig underbaraste Vera!

Om oss sa...

Estelle:
Fast det är därför man ska välja ekologisk soja för den är garanterad fri från GMO om jag hört rätt. Men jag tycker det är bra man är försiktig, och uppmärksam.

Jag gillar havremjölk med men precis som du säger så fungerar den inte bra i kaffe (däremot te om jag inte missminner mig), och göra egen mandelmjölk. Mandelmjölken passar alldeles utmärkt i lattén, vilket gör att den får en mer nötig smak. Kram

Om oss sa...

Gabriela:
Tack fina Gabriela <3! Ja, det är jättegott - you gotta try it!

Henrik/enbättrevärld.nu sa...

Själv hade jag uteglasspremiär igår :) Det var nice det med. Smakerna var pistage och bacio(ungefär som nötcreme fast i glassform) Tyvärr hann glassen blev uppäten innan jag hann fånga den på bild ;) Snart fulltankad med solenergi också! Kram

Om oss sa...

Henke:
Åh, vad härligt med glass och sol! Vi fick två glassogram i höstas som vi aldrig använde så vi tänkte passa på snart när solen tittar fram igen. Synd det inte finns eko-glass i vanliga kioskar och affärer, utan att man måste köpa flerpack.

Kommer du upp snart till Göteborg ska vi gå till Lejonet och Björnen och äta ekologisk chokladglass - the best ever, någonsin. Promise!