tisdag 22 mars 2011

Värmeljus till Earth Hour

100 stycken värmeljus gjorda av riktig stearin 99 kr här


Massageljus med doft som finns att köpa på Klinta i olika storlekar

På lördag är det Earth Hour och vi ska givetvis delta i år också, och vi kör en repris på förra året och har 12 timmar istället för 1 timma. Vi kommer ha besök av en väninna från Stockholm som också ser fram emot en dag med promenad, second hand, pyssel och kanske ett glas ekologiskt rödvin?

Det som är viktigt tycker vi är att köpa riktiga stearinljus eller ekologiska värmeljus istället för paraffinljus som är en riktig miljöbov. Visste ni att paraffin är en oljebaserad produkt? Om vi i Sverige skulle enbart använda miljövänliga ljus i Sverige så skulle utsläppen av koldioxid minska med motsvarigheten av 15 000 bensindrivna bilar. Tåls att tänkas på, eller hur?

Vi kommer också sälja ekologiska ljus med och utan doft i vår webshop framöver. 

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja då undrar man ju vilket man föredrar. Sitta vid autoban o käka kyckling eller sitta på sin altan med tända ljus lite mys med sin älskade o ett glas rött.

Gabriela sa...

Ja, vi har också gjort det till en viktig dag för oss. Flickorna uppskattar det också.
Massor av kramar och solstrålar
Gabriela

Om oss sa...

Anonym: Jag skulle föresra det sista. :)

Gabriela: Ja, visst är det både viktigt och mysigt att engarera sig i det. Viktigt att lära barnen det är viktigt också. Kram & Solkärlek

Anneli Sjögren sa...

Det blir inga fler billiga värmeljus från IKEA längre!!! Jag har faktiskt inte förstått att paraffin är en sån miljöbov!! Bra att du upplyser oss som famlar i mörkret och behöver ett ljus eller två!! :D
Här kommer svar på din kommentar på min blogg:
Va kul!!! Då ska jag fixa det!! Första blir väl nån gång i nästa vecka skulle jag tro!! :D

Om oss sa...

Det är bra Anneli! En riktig miljöbov är de dära paraffinljusen. De är lite dyrare, men brinner längre, och är mycket bättre för miljön! <3

E. sa...

Ojojoj!! Alltid lär jag mig något nytt! Så mycket ljus som jag eldar här hemma...... Får ta och byta eller elda mindre, eller köpa ett som är miljövänligt och elda med omsorg:-)

Fyndigt du skrev ovan Anneli, haha. Vi som famlar i mörker;-)

Ljus till er!
/E.

Om oss sa...

E:
Om du köper värmeljus av stearin så kostar de ca 60 kr mer för 100 stycken. De brinner även 2 timmar extra (200 timmar extra per pack). Så det går nästan jämt ut faktiskt i pris - förutom att du är oerhört barmhärtig mot miljön.

Ni är oerhört fyndiga. Me like!

Ljus & Värme till er. Kram, karma och kärlek