måndag 14 mars 2011

Tekniskt miljötänk

Vi håller på att välja en skrivare och en netbook till vårt företag. Vi vill inte bara sälja ekologiska skönhetsprodukter, utan även att det ska innebära ett miljötänk så långt det går utöver det. Vi äter ju ekologiskt & närodlat, och nu vill vi ha ett miljövänligt tänk i den tekniska sfären också.  

Jag ska även pyssla men en väninna under Earth Hour den 26 mars (vi har 12 timmar istället för 1 mellan 09.30-21.30). Då jag ska göra visitkort av gamla tapeter och återanvända ex. gamla julkort, och kommer givetvis visa er resultatet sedan här på bloggen.

XEROX COLORQUBE 8570A ska var en riktig miljövänlig skrivare med 90 % mindre spill om man jämför med liknande laserskrivare. Skrivare med vaxteknologi är upp till 30 % mindre energikrävande under hela sin livslängd och ger upp till 30 % mindre koldioxidutsläpp. 


Sedan hittade vi en liten fin vit netbook som heter ASUS EEE PC 1005PX som ska vara både energisnål och miljövänlig. Den ska vara ett resultat ASUS miljöarbete och har den senaste energibesparande Intel® Atom™ N450-processorn som tillsammans med ASUS egna energisparteknik Super Hybrid Engine ger 8,5 timmars batteritid per laddning.

Är det någon av er som har någon erfarenhet av dessa, eller har andra miljövänliga alternativ?

5 kommentarer:

Henrik/enbättrevärld.nu sa...

Oh visitkort av gamla tapeter, ser redan framemot resultatet :) Fanns faktiskt en dator med bambuskal för nåt år sedan men den va rätt dyr tyvärr, annars hade det ju varit en idé. Allt gott!

Om oss sa...

Ja, jag tror det kan bli riktigt snyggt, och väldigt personligt med handskrivna kort. Så länge vi inte behöver ge ut för många visitkort - så jag hinner kreera dem också (jobbar ju heltid också på sidan av) ;)

Bambuskal? Spännande. Vi hittade en skrivare där man endast använder några få speciella papper. Man kan återanvända pappret om och om igen. Kostade dock ca 40.000. Lite för dyr för vår ekonomi. Kram, karma och kärlek

E. sa...

Ser fram emot att se visitkorten!!:-) Spännande:-) Härligt att tillverka egna under Earth Hour... Ni får ha många tända ljus!!

Har goda erfarenheter av Asus och min vän som är datatekniker och väldigt, väldigt duktig på det han gör rekommenderar Asus varmt!! Min går ned i ett energisparläge och har massa goda funktioner för att spara energi... Så go for it!

Kramar!
/E.

Om oss sa...

Ja, vi brukar ha Earth Hour i 12 timmar så det är mellan 09.30 på morgonen till 21.30 på kvällen, så jag misstänker vi kommer göra dem under dagen.

Men visst är det mysigt att pyssla och bara vara. På kvällen blir det nog spel eller annat med tända ljus, och ett glas ekologiskt vin.

Åh, tack för tips! Så du är en Asus-ägare med andra ord. Jag är lite smått förälskad i den helt klart, och spar den energi så är jag näst intill förlorad. Kram, karma och kärlek

E. sa...

Hoppas att er Earth Day blev härlig:-) Väntar med spänning på visitkorten!!

Lycka till med dataletandet;-)

Kramar!
/E.